Scrum

Scrum softwareontwikkeling ontleent zijn naam aan de Rugby sport. Een scrum is een situatie waarin de spelers samen een doel moeten zien te bereiken, met vereende krachten. Aanpassen aan veranderende omstandigheden is essentieel om dit doel te bereiken. De analogie met software ontwikkeling kan zo worden gemaakt; samen, snel en wendbaar een doel bereiken. Scrum is een tak aan de boom van agile en focust op wendbaarheid en aanpassingsvermogen.

Het Scrum framework

Het framework is gestoeld op elementen van het Agile manifesto. De volgende hoekstenen zijn belangrijk:Rugby_scrum_bw

  • Mensen en interacties boven processen en tool
  • Werken aan software boven uitgebreide documentatie
  • Samenwerken met de klant boven contract onderhandelingen
  • Reageren op veranderingen boven het volgen van een plan

Met ‘boven’ wordt bedoeld ‘belangrijker dan’, maar sluit het ander niet uit! Deze vergissing wordt vaak gemaakt door fans van Scrum maar daarmee wordt het doel van Agile Scrum voorbij geschoten.

Verder kent Scrum niet veel regels, procedures of richtlijnen. Wel zijn de principes waarop Scrum gebaseerd is belangrijk en dienen stuk voor stuk een doel in het geheel van het framework:

  • Een scrum team kent drie rollen: Scrum master, Scrum product owner en het scrum team.
  • Een backlog met prioriteiten bevat de requirements van de eindgebruikers c.q. klant
  • Sprints van 2 tot maximaal 4 weken zijn de iteraties waarin software opgeleverd wordt
  • Scrum sessies: Sprint planning meeting (de WAT en HOE meeting), dagelijkse scrum meeting (of standup), de Sprint Review  en de Sprint Retrospective meeting.

 

>> Op de volgende pagina: Opleiding en certificering