10 dingen die succesvolle mensen doen voor bedtijd

SlapenNa een lange dag werken en heen en weer vliegen, komt altijd het onvermijdelijke moment dat je moet gaan slapen. Maar hoe vul je nou de tijd tussen de terugkomst van je werk en dat moment? Hoe haal je het maximale uit je dag? Zie hier: 10 dingen die succesvolle mensen doen voor bedtijd.

1. Het terugkijken op je dag

Steve Jobs wilde altijd het maximale uit de dag halen. Hij stelde dan ook: “Being the richest man in the cemetery doesn’t matter to me. Going to bed at night saying we’ve done something wonderful, that’s what matters to me.”
Er zijn meer succesvolle mensen die zich elke dag afvragen of hetgeen was ze die dag hebben bereikt, ook daadwerkelijk betekenis heeft gehad. Op deze manier kunnen ze continu monitoren of ze nog op de juiste weg zijn, of ze nog wel bezig zijn met de juiste dingen, en waar ze hun energie nog in willen steken.
Dus: grijp een notitieblok voor het slapen gaan, schrijf op waar je heen wilt, en hou bij wat elke dag die je achter je laat voor je heeft betekent richting die doelen.

2. Het opschrijven van gedachten

Het kan helpen je gedachten op te schrijven. Ellen DeGeneres is een voorbeeld. Zij schreef al haar gedachtes op om haar ideeën en denkbeelden nog beter tot uiting te laten komen.
Het opschrijven van je gedachten, je ervaringen, wat er mis ging, waarom het mis ging, wat er beter zou kunnen – het helpt je om de zaken beter op een rijtje te kunnen zetten en hier meer mee te doen. Het kan helpen bij het verbeteren van je communicatie en het worden van een betere leider.
Hou een dagboek bij! En waarom ook niet, want naast Ellen hielden o.a. ook Theodore Roosevelt, Charles Darwin en Winston Churchill een dagboek bij.

3. Lees

Vele bekendheden, waaronder Bill Gates, gebruiken de tijd voor het slapen om te lezen. Ze lezen om te leren over bepaalde onderwerpen of om te lezen wat andere mensen vinden van of roepen over bepaalde zaken. Ze verdiepen en verbreden hiermee hun kennis en worden geprikkeld door eigen standpunten tegen die van anderen te leggen en ze hiermee te challengen. Bill Gates spendeert hier een uur aan, maar een minuut of 20 is ook prima.
Een groot voordeel is dat door te lezen het lange termijn geheugen van de hersenen positief wordt beïnvloed.

4. Prioriteiten bepalen voor de volgende morgen

Je kunt jezelf een voorsprong geven de volgende dag, als je van tevoren je agenda checkt, kijkt wat er aan komt, en zo je prioriteiten al bepaalt voor de dag die nog op je af gaat komen. Wat moet er allemaal gebeuren? Wat gaat er voor?
Op deze manier is het mogelijk met een zekerder gevoel te beginnen. Met minder stress omdat het verrassingseffect kleiner is. Maak een top 3 – 5 voor de volgende dag en bedenk je dat elke planningshandeling die je doet, je minstens 10 minuten tijd scheelt bij de uitvoering.

5. Spendeer tijd met het gezin

Walt Disney was een echte familieman en spendeerde veel quality time aan zijn gezin. En dit zou ook hoog op het prioriteitenlijstje moeten staan. Zet de TV uit, gooi de smartphones en tablets aan de kant en maak tijd voor elkaar. Bespreek de dag of de dingen waarmee de gezinsleden bezig zijn en blijf op die manier met elkaar verbonden in alle dagelijkse hectiek.

Screen Shot 2015-04-21 at 10.53.14

6. Krijg dingen af

Als je een schema hebt als die van Barack Obama, dan kun je je voorstellen dat het werk niet ophoudt om 17:30. Sommige succesvolle mensen zijn zo succesvol, simpelweg omdat ze het maximale uit de dag halen en keihard werken. Ze gaan tot het uiterste. Het is in sommige periodes van je loopbaan mogelijk nodig om je elke dag bewust te zijn van wat je doet en of je je tijd het best gebruikt. Denk natuurlijk wel aan je gezondheid.

7. Doe een digitale detox

Tja, die smartphone… die lijkt tegenwoordig wel met secondelijm aan de handen van mensen te zijn geplakt. En op de bank is meer dan eens een tablet of laptop te vinden die intensief wordt gebruikt. Om over de TV nog maar te zwijgen. Arianna Huffington doet daarom elke avond een digitale detox. Minstens een uur voor het slapen gaan, gaan alle elektronische apparaten uit of aan de kant. En hey, dat geeft je meteen mooi de tijd om een aantal andere punten uit deze lijst op te pakken!

8. Breng tijd door in de natuur

Sir Richard Branson heeft een behoorlijk hectisch bestaan, maar toch weet hij tijd vrij te maken voor iets wat hij graag doet: tijd doorbrengen in de natuur. Je maakt hiermee je hoofd leeg en je bent er even uit. Goed, je zult misschien niet een bos achter je huis hebben liggen, of in staat zijn om in een blauwe oceaan of helder meer te springen (dát zou nog eens fijn zijn), maar je kunt ook simpelweg even een rondje lopen om je gedachten te verzetten.

9. Mediteer

Je dag beginnen en eindigen met een korte meditatie sessie. Dat is wat o.a. Oprah Winfrey ook doet. Het is niet heel moeilijk om te leren, je hebt er zelfs apps en mp3’s voor, voor op je smartphone (botst wel met puntje 7, maar toch), en als je je op die manier begint met 10 minuten mediteren en eindigt met 10 minuten mediteren, zal je merken dat je meer energie hebt en focus om je dag beter tegemoet te kunnen treden.

10. Bedenk je hoe de toekomst kan zijn

Visualiseer je hoe de (jouw) wereld eruit ziet als je alles waarmee je bezig bent, afrond. Of wat er allemaal nog meer mogelijk is. Hoe beter je je dit kunt visualiseren, hoe makkelijker het zal worden om de weg naar dit “doel”  ook te kunnen bewandelen. Spendeer dus een paar minuten voor je gaat slapen om je ogen eens te sluiten en je voor de geest te halen hoe mooi de wereld kan zijn en welke kansen er allemaal nog liggen!


Over Michel Boks

Mede-oprichter van BigDataHub en mede-eigenaar van InTellegus. ICT-regisseur, business intelligence en big data specialist en auteur op Projectsucces.nl.

Bekijk alle berichten van Michel Boks →

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.