Wendbaarheid is een vereiste om anno 2016 succesvol te blijven als organisatie. ‘Agile development’ levert daar een belangrijke bijdrage aan. Het is de enige manier om in een digitaal tijdperk waarin markt en klanteisen razendsnel veranderen in hoog tempo nieuwe diensten op de markt te brengen. Dit lukt niet als innovatie beperkt blijft tot de IT-afdeling. Om te versnellen moeten business en IT, zowel in cultuur als organisatie, als één opereren.
Agile development ondersteunt wendbaarheid en innovatie
Technologie groeit exponentieel en de nieuwe generatie consumenten stelt hoge eisen aan organisaties en de innovatie die ze leveren. Wendbaar zijn is tegenwoordig net zo belangrijk als een efficiënte leveringsketen of kostenbeheersing. Disruptieve startups hebben dit in hun DNA. De aanpak om snel diensten te ontwikkelen, wordt ook wel ‘agile development’ of SCRUM genoemd. Het is dé methode om te overleven in het digitale tijdperk. Maar omdat automatiseerders en innovatieteams nog te veel in silo’s werken, blijft het uiteindelijk bedrijfsresultaat uit.
Versnellen: business as usual
Echt wendbaar (agile) zijn vergt een holistische aanpak: de hele organisatie moet mee. Dit kan door continu samen te werken in multidisciplinaire teams. Hierin werken business en IT-ers hecht samen. Ze richten zich als één team op versnellen. Wanneer deze aanpak business as usual is, komt er meer ruimte voor innovatie. Bovendien zijn de nieuwe producten of diensten direct ingebed in het bedrijf. In een recent project voor een telecombedrijf zorgde alleen al het opzetten van een multidisciplinair team ervoor dat de snelheid van implementeren sterk verbeterde.
Innovatie alleen is niet genoeg
Om te innoveren, is alleen het snel ontwikkelen van nieuwe ideeën niet voldoende. Een aparte IT-afdeling evenmin. De organisatie moet nieuwe innovaties juist snel kunnen vertalen naar nieuwe diensten en ze vervolgens snel kunnen uitrollen naar een werkend businessmodel. Operationsafdelingen kunnen dan al in de ontwikkelfase helpen om de innovatie praktisch te maken buiten de ontwikkelomgeving en alvast nadenken over efficiënte implementatie en beheer. En de business kan kennis over de wensen en behoeftes van de klant inbrengen.
Snel leren en verbeteren
Wendbaar werken, vraagt om een cultuuromslag. Grote bedrijven zijn vaak hiërarchisch ingericht. Dat geeft ze veel controle, maar zorgt ook dat overgaan tot actie lang duurt. Om dit te versnellen is het belangrijk dat het management meer verantwoordelijkheid en autonomie bij de teams zelf legt. Daarnaast moeten teams fouten kunnen maken. Het agile-proces is daarop berekend door te werken in korte iteraties. Dit zorgt voor snelheid van leren en verbeteren en daar ligt de kern van grotere wendbaarheid.
Snelheid door technologie
Nieuwe technologie maakt agile werken voor de gehele organisatie mogelijk. Traditioneel kost het bijvoorbeeld veel tijd om een innovatie op grote schaal operationeel te maken. Het testen van de software, een cruciale stap, gaat veelal handmatig. Nu kan dat vaak automatisch en in een paar uur, in plaats van een paar weken. Ook het uitrollen van nieuwe producten en het bijkomende beheer worden enorm versneld door nieuwe technologie. Hierdoor kan ook de operationele organisatie mee met de snelheid waarin het bedrijf nieuwe producten ontwikkelt. Zo is tot 80% aan tijd te besparen op onderhoud en tot 30% op de defecten in testfases. De winst is acceleratie van innovatie en meer ruimte voor verandering.
De juiste strategie
Samengevat vergt ‘agile development’ volledige multidisciplinaire teams met de autonomie om snel te handelen, ondersteund met de juist technologie. De voordelen? Organisaties die werken volgens de ‘agile’ principes blijken tot meer dan twee keer zo snel nieuwe digitale diensten op markt te kunnen zetten. Dat is niet enkel goed voor de resultaten van de organisatie, maar vormt ook een inspiratiebron voor de medewerkers die de nieuwe ‘agile’ manier van werken omarmen.