4 tips om te overtuigen als een professional

Je hoeft geen politicus of advocaat te zijn om de kunst van het overtuigen te benutten. Gebruik overtuigingskracht altijd en overal in gesprek met stakeholders, klanten, de winkelbediende, je partner je kinderen en  je huisdier. Je standpunt duidelijk maken zonder te manipuleren is overtuigen als een professional. 

4 tips om te overtuigen als een professional

Tip # 1: Geven en nemen

Wederkerigheid is wellicht een bekende term. Wederkerigheid betekent wederzijdse uitwisseling – een stukje geven en nemen. Wederkerigheid is een van de belangrijkste elementen van overtuigen, het betekent namelijk dat je naar de andere partij luistert en een gemene deler zoekt waar beide baat bij hebben.

gesprekIn plaats van andermans ideeën of argumenten te verwerpen is het de kunst om deze in te zetten in je eigen visie op de situatie. Mijn dochter had een traktatie op school gekregen en wilde dat vlak voor de lunch opeten. Uiteraard beaamde ik dat de traktatie er lekker uit ziet en stelde voor de traktatie op te eten – na de lunch. Mijn dochter was overtuigd, met wederkerigheid.

Wederkerigheid geeft alle partijen het gevoel te hebben ‘gewonnen’.

Tip # 2: Korte proefperiode

Je kunt geen tijdschrift open slaan of het zit vol met proefmonstertjes. Marketeers van consumentenproducten weten dat het de beste manier is om klanten te krijgen – even een korte proefperiode introduceren. De consument kan gratis het product uitproberen of proeven en daarna beslissen of er meer gekocht moet worden. Ook in digitale media heb je vaak een eerste maand gratis bijvoorbeeld.

Deze methode is gebaseerd op een principe wat juist als je wilt overtuigen meerwaarde biedt. Sta je dus voor een uitdaging waarbij mensen zich moeten committeren voor iets groots en levert dat weerstand op? Maak dan de berg een heuveltje die men eerst kan uitproberen. Schrijf een proefperiode uit, een proof of concept of een andere manier waarin tijd, risico en kosten overzichtelijk zijn en er na de ‘proef op de som’ een stuk meer vertrouwen is in het vervolg.

 

Tip # 3: Begin groots

Het ‘groots beginnen’ is een methode die vaak wordt gebruikt om mensen over de streep te trekken. Mee doen kost meteen veel geld en je zit er lang aan vast, maar, speciaal voor deze ene keer kun je ook voor een lager bedrag en een kortere periode instappen. Het lijkt alsof er een win-win situatie ontstaat – je krijgt wat je wilde, maar te duur vond, voor een schappelijkere prijs.

Op het moment dat je binnen een project dus een gigantische taak omschrijft zullen teamleden wellicht afschrikken. Zoveel tijd hebben ze niet, maar als je vervolgens een aantal overzichtelijkere taken presenteert is de kans dat iemand zich vrijwillig meldt een stuk groter. Beginnen met een grote vraag en dan kleinere opties aandragen is een effectieve manier om betrokkenheid te creëren.

Tip # 4: Laat de voordelen spreken

Een emotionele band opbouwen is het begin van overtuiging. Zonder deze band zal iemand niet snel geneigd zijn met je mee te wegen of wat voor je gaan doen, dus er moet een goed verhaal aan vast zitten in de context van de mensen wie je wilt betrekken. De voordelen die je collectief wilt behalen zijn de kern, deze vormen de basis voor mensen om zich aan je te binden en aan de slag te gaan binnen een project. Neem gerust de tijd om een vergezicht te schetsen, het pad er naartoe te projecteren en mensen uit te dagen hier een bijdrage aan te leveren. Deze betrokkenheid en bezieling moet ertoe leiden dat mensen mee willen doen en niet ‘gedwongen’ hoeven te worden.

 

 

About Nigel van Houten

Mede-oprichter van BigDataHub en mede-eigenaar van InTellegus. Trackrecord in projectmanagement & (big)data. Veel interesse in redenen waarom; motivatie, sport, voeding, leiderschap. Doet aan fitness, bootcamp, hardlopen, airsoft en blogt als gast auteur op projectsucces.nl.

View all posts by Nigel van Houten →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.