Zoals elke hype komt ook de Agile hype tot een eind. Op LinkedIn en daarbuiten verschenen al meerdere kritische artikelen, columns en blogs over het bestaansrecht van Agile en de conclusie is eenduidig: Agile is dood. In dit artikel volgt een post-mortem, alsof we een aflevering CSI aan het kijken zijn en de opkomst en ondergang van Agile ontleden.
Agile en het manifesto
Hoe zat het ook al weer met Agile? Agile is gefundeerd op het Agile manifesto met de vier bekende voorwaarden voor de ontwikkeling van goede software:
- Mensen en interacties boven processen en tools
- Werken aan software boven uitgebreide documentatie
- Samenwerken met de klant boven contract onderhandelingen
- Reageren op veranderingen boven het volgen van een plan
Vervolgens horen er nog 12 principes bij en je bent compleet. De kunst is dat het op basis van gezond verstand, logisch denken, samenwerken en het weghouden van bureaucratie en formaliteiten leidt tot (meer) succes.
Het succes van Agile
Kleine teams kropen als luizen in de pels van de gevestigde orde de ontwikkelwereld binnen en maakten inderdaad heel snel mooie software. De bekendste startups van het laatste decennium werkten op een Agile manier aan betere softeware en wisten keer op keer grote, logge organisaties de pas af te snijden. Dus, er ontstond een soort ‘hype’ rondom Agile: elke CIO wist enkele jaren terug dat hij of zij Agile moest adopteren om te overleven en de concurrentie van die hippe startups voor te blijven. Agile was here te stay.
En zo werd Agile gemeengoed
Agile projectmanagement, Agile learning, Agile [vul hier een zelfstandig naamwoord in], ja Agile werd gemeengoed. Het positieve hieraan is dat binnen veel organisaties het besef groeide dat het anders kan, of beter, anders moet. Geen logge lange ketens van gescheiden teams en verantwoordelijkheden, maar een integratie van mensen die samen aan 1 keten werken en zo samen verantwoordelijk konden zijn. Agile werd onlosmakelijk verbonden aan DevOps – de combinatie van ‘development’ en ‘operations’ (beheer) om software nog sneller en beter te kunnen bouwen en lanceren. Geweldig!
Lees op de volgende pagina hoe marketing Agile de das om deed.
[bol_search_form limit=”6″ block_id=”bol_550ab5ecc3bc0_search-form” cat_id=”8299″ cat_select=”0″ default_search=”Agile” name=”Zoek Agile boeken” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”590″ cols=”3″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]
Om nieuwsberichten te kunnen ontvangen.