Agile IT: behendig meer waarde voor klanten

agile_kidWaar we ook komen, organisaties zijn op zoek naar betere manieren om waarde voor hun klanten creëren. Een logische queeste die voor steeds meer bedrijven leunt op hun IT organisatie. Zowel verkoopkanalen als de processen erachter leunen op informatiesystemen en klanten zijn beweeglijker als ooit er voor. Meebewegen of liever nog: een stapje voor blijven; oftewel business agility is core business.

 Agile: De behendigheid van een organisatie om te anticiperen op klantwensen

Agile betekent vrij vertaald ‘behendig’ en doelt op de behendigheid waarmee een organisatie kan meebewegen met de behoeftes van klanten – wellicht soms al voor een klant zelf weet dat deze een behoefte heeft. Maar, wat is nu precies ‘waarde’ voor een klant en hoe zorg je er voor dat deze waarde ook daadwerkelijk geleverd wordt?

Agile Scrum tagcloud banner

Agile software ontwikkeling stelt in het Manifesto (handvest) als eerste principe dat klanttevredenheid wordt gerealiseerd door snelle continu levering van goede software. Dat is begrijpelijke taal – al is het aspect van ‘klanttevredenheid’ lastig vast te stellen. Zolang klanten blijven komen en bereid zijn te betalen voor geboden diensten gaat het blijkbaar goed, maar daar waar die zelfde klant beweeglijk zijn kan dat net zo snel over zijn.

 Cultuuromslag naar een lerende organisatie met als doel het leveren van waarde voor klanten

De kern van agile werken draait om een bedrijfscultuur waarin het leren centraal staat en feedback geven en ontvangen de standaard is. Creativiteit wordt beloond, net als Kaizen denken: Niet alleen continu leveren, maar ook, continu verbeteren. Op Wikipedia worden diverse overheden specifiek benoemd als plekken waar transformatie naar deze nieuwe cultuur onmogelijk wordt geacht en dat is nu juist dé plek waar deze transformatie zo hard nodig is – een zeer pijnlijke situatincrementally-over-all-at-onceie.

Spoelen we wat vooruit dan blijkt dat organisaties nu de route in moeten zetten naar deze behendigheid van de gehele organisatie. Dat kan prima gestart worden vanaf de plek waar klantcontact plaatsvindt (vandaar de populariteit van Agile software development voor de online kanalen), maar moet uiteindelijk een automatisme van de gehele organisatie worden.

 Scrum bestaat in 2016 dertig jaar

Wat verbazingwekkend is, is dat het concept van ‘agility’ en de agile stroming in den beginne van de IT en ontwikkeling ook al de standaard waren. De weg werd kwijt geraakt maar heel agile hervonden. Mooi detail is dat scrum in 2016 maar liefst 30 jaar bestaat.

The post Agile IT: behendig meer waarde voor klanten appeared first on Intellegus B.V..

Source: InTellegus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.