De alsmaar groeiende berg data die elke organisatie jaar op jaar verzamelt blijft een uitdagend thema. Big Data zou het antwoord moeten zijn en waarde moeten genereren uit deze data – zodat het niet alleen bewaard hoeft te worden maar ook een bron van informatie over bijvoorbeeld klanten en klantgedrag wordt.
Uit onderzoek van IDG Enterprise blijkt dat zo’n 53% van de 1139 gevraagde IT beslissers dit jaar nadenkt of gaat denken over Big Data voor zijn of haar organisatie. Dat is 6% meer dan vorig jaar en blijft een stijgende trend. Tegelijkertijd groeit de hoeveelheid bedrijven met meer dan 1 Petabyte aan data net zo hard mee met een groei van 4%.
Classificatie
Een van de lastige thema’s rondom de grote verzamelingen data is dataclassificatie – oftewel, het bij elk stuk informatie in elk informatiesysteem, elk document en elke e-mail aangeven wat de juridische status is, de houdbaarheid en de gevoeligheid. Ook zouden er ‘meta tags’ meegegeven moeten worden om de informatie doorzoekbaar te houden. In de praktijk wordt dit nauwelijks gedaan, simpelweg omdat het veel en saai werk is om dit structureel en consequent te doen. In dat licht is er een relatie te leggen met een andere trend, namelijk workflow gedreven werken.
Workflows
In een artikel over de Toekomst van de werkplek kwam het onderwerp ‘workflow’ al naar voren – informatiesystemen zullen in de toekomst gebruikers helpen de classificatie uitdaging uit handen te nemen. Dat kan alleen als er tijdens het genereren van informatie al relaties worden gelegd met andere stukjes informatie. Top, voor als dat is ingericht en werkt dus.
Een hap data
In de tussentijd dus een kwestie van de mogelijkheden onderzoeken en eruit halen wat erin zit. Er zijn talloze tools beschikbaar (Big Data is een evolutie van wat ooit begon als ‘Data warehousing’) om data te verzamelen en daar analyses op uit te voeren, maar vergeet in de tussentijd niet te kijken wat er al aan tools beschikbaar is. Er is nogal een verschil of er een volledig nieuwe omgeving wordt aangeschaft om alle bestaande informatiebronnen in te consolideren en hier analyses op uit te voeren of om een analyse op een bestaand systeem uit te voeren en deze analyses te combineren tot nuttige Bussiness Intelligence.
Big Data benefits
Als mogelijke benefits worden in het onderzoek genoemd het betrouwbaarder kunnen plannen, betere vooruitzichten kunnen opstellen en het kunnen aanboren van nieuwe producten, diensten en afzetgebieden. Ook wordt het behouden van bestaande klanten en werven van nieuwe klanten als belangrijk argument genoemd.
Welke kansen zie jij voor Big Data?