Durf jij een second opinion te vragen in je project?

Organisaties worden steeds afhankelijker van leveranciers. Idealiter bloeit er een mooie hechte relatie tussen beide organisaties en vind er een gezonde symbiose plaats waarin beide partijen elkaar versterken. Tot zover de marketeer die de folder liet samenstellen – in de rauwe praktijk schuurt en wringt het en kan de relatie met de leverancier soms stroever worden. Durf jij dan een second opinion te vragen in je project? 

Second opinion vragen in je project

Wie net als ik regelmatig naar aircrash investigation kijkt weet dat het meer dan eens capabele piloten zijn die een ogenschijnlijk prima vliegtuig laten neerstorten. Een samenloop van omstandigheden gecombineerd met tunnelvisie maakt van relatief kleine problemen een heuse crash. Projectmanagers besturen het project en krijgen ook te maken met ogenschijnlijk kleine verstoringen en leveranciers die sleutelen aan het toestel. Maar, die tunnelvisie blijkt heel menselijk en je mogelijk blokkeren de oplossing daadwerkelijk te herkennen ook al staat ie pal voor je neus.

Durf je op zo’n moment waarin je de impasse herkent een second opinion te vragen? Je stoot mogelijk je huidige leverancier tegen de neus, je opdrachtgever zal zich afvragen of de leverancierskeuze in ene twijfel wordt getrokken en je zult met een sterk verhaal moeten komen om dit in gang te zetten. Maar toch ben ik er van overtuigd dat je het aan moet durven en sterker nog – je opdrachtgever en collega’s, al dan niet van je klant, verplicht bent om te adviseren. Net als de piloot kunnen jij of de betrokken medewerkers tunnelvisie hebben gekregen en mede verantwoordelijk worden voor het ontsporen van een project met alle risico’s van dien.

Niet alleen voor artsen

De reden dat ik er aan moest denken is omdat ik een vergelijkbare situatie heb waarin we een second opinion traject zijn gestart om te kijken of de weg die is ingeslagen nog steeds de juiste is. Het merkwaardige is dat het niet veel tijd en geld kost en dat de bestaande leverancier er met wat tegenzin aan meewerkt. Kijkende naar de grote mislukte ICT projecten komt zelfreflectie en tijdig ingrijpen elke keer naar voren als mede oorzaak van falen – een second opinion op z’n tijd kan dus ook voor onze beroepsgroep geen kwaad. Aircrash investigation heeft me geleerd dat niet alleen artsen een second opinion moeten durven vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.