Evolutie van projectmanagement volgens Gartner

gartner-tileProjectmanagement als vakgebied is aan verandering onderhevig, zo constateerde ook Gartner. In een recent onderzoek doet Gartner dan ook 12 voorspellingen over het vak van de projectmanager wat het werk en de uitvoering hiervan flink zal beïnvloeden. 

Evolutie van projectmanagement volgens Gartner

Nu het tijdperk van de data voort schrijdt beginnen veranderingen steeds duidelijker en duidelijker te worden. Gartner baseert zich enerzijds op harde cijfers en deels op inzichten van professionals, futuristen en opkomende technologie en markten. De volgende twaalf thema’s volgden:

  1. IT budget – 37% van IT budget wordt buiten de organisatie besteed. Oftewel; ingekocht bij leveranciers van bijvoorbeeld SaaS diensten. Outsourcing is overbodig als je gebruik maakt van een SaaS dienst, al kun je een discussie voeren of SaaS diensten ‘uit de cloud’ aanschaffen niet ook een vorm van outsourcing is. Komende jaren schuift dit op naar een 50/50% verdeling zo voorspelt Gartner en dit heeft zeker invloed op de hoeveelheid medewerkers binnen het eigen bedrijf – een reductie in aantal plekken voor project-, business- en andere managers wordt dan ook verwacht.
  2. Robotisering – Verdwijnen van volledige vakgebieden. Daar waar systemen autonomer gaan functioneren verdwijnen banen. Vriend en vijand weet dat dit gaat gebeuren en de meest optimistische scenario’s (waarbij het langzaam gaat) voor mensen die dit werk doen is dat in 2050 ongeveer 1/3 van de huidige kantoorfuncties is verdwenen. Dit is zeer conservatief gezien de snelheid van technologie – vergelijk de situatie van nu immers maar met die 35 jaar terug (ja toen waren er nog nauwelijks echte PC’s) en plot dat 35 jaar vooruit. Men noemt dit de robotisering van de samenleving, waarbij de robot soms in de vorm van je broodrooster, koelkast of een stekker in het stopcontact kan hebben.
  3. Evolutie van IT en allianties – De eerste stap in de evolutie van IT draaide om expertise en een combinatie van hard- en software, de volgende stap ging over industrialisatie van herhalende processen (‘automatisering’) en de derde stap, waar we nu in zijn beland, gaat over het volledig stroomlijnen van bedrijfsprocessen, samenwerking en geautomatiseerde uitvoer. Het sluiten van allianties met partijen die hetgeen je zelf niet goed in bent, uitstekend samen met je te doen, wordt essentieel. De grootste en meest succesvolle retailers van 2015 raken maar zelden een product wat ze verkopen aan.
  4. Software delivery wordt business change – De transitie in software ontwikkel land is evident. Er zal geen software delivery meer plaatsvinden, maar er zullen business veranderingen uitgevoerd worden. De verwevenheid tussen software en bedrijfsproces is volledig, dus softwareontwikkeling is geen losstaand iets meer. Programmeurs werken met de business developers aan nieuwe producten en diensten.
  5. Flexibilisering van leiderschap met diversiteit – complexiteit en het tempo van verandering vereist een flexibel leiderschapsmodel en een projectmanager die meer en meer in staat is verbindingen te herkennen, een team van divers pluimage te leiden en business in staat te stellen morgen klanten te bedienen. Dat betekent tegelijkertijd dat projectleiders een diversiteit aan inhoudelijke kennis dienen te hebben over waar ze mee bezig zijn, aangezien er steeds minder mensen zijn die dat nog hebben.
  6. Sociale teams – effectieve en productieve teams werken samen en dat betekent dat de nadruk veel meer op sociale cohesie en intrinsieke motivatie ligt dan procesbesturing. In moderne besturingsprincipes zoals het immer populaire Agile Scrum heeft een projectleider in de oude vorm geen functie.
  7. Complexiteit – als je dacht dat het nu al ingewikkeld was kun je je borst nat maken. 20% van de projecten wordt gemarkeerd als erg ingewikkeld op dit moment en dat aandeel zal snel groeien waarbij de meeste projecten een hoge mate van complexiteit zullen kennen. Een van de succesfactoren voor bedrijven zal de capaciteit zijn om complexe projecten daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen.
  8. One size does not fit all – maatwerk is essentieel, er bestaat geen methodiek in de wereld die overal en altijd werkt, een projectleider zal methodieken moeten beheersen en moeten toepassen waar van nut.
  9. Projectmanager als duizend-dingen-doekje – projectmanagers worden te vaak ingezet om de gaten op management niveau dicht te lopen. De eisen die aan leiderschap en management worden gesteld zullen in 2020 veel meer eisen van deze leiders en managers waardoor projectmanagement zich weer kan bezig houden met hun kerntaak.
  10. Strategische PMO’s – de samenhang der veranderingen borgen en volgen wordt een essentieel onderdeel van elk bedrijf. Zo belangrijk dat er verwacht wordt dat er steeds vaker strategische PMO’s opgetuigd zullen worden die deze veranderingen zullen volgen en borgen – zodat de feitelijke bedrijfsstrategie daadwerkelijk tot uitvoer komt.
  11. Rapid Data Analysis – het on-the-fly kunnen analyseren van data is met huidige computing capaciteit en clouddiensten mogelijk en zal steeds vaker de doorslag geven voor organisaties om zich aan te passen aan omstandigheden. Ontwikkeling van ‘live’ Business Intelligence (BI) omgevingen lijkt dan ook noodzakelijk.
  12. Integreren kun je leren – Integratie van systemen, bijvoorbeeld door middel van API’s is essentieel. Alle bedrijfsprocessen en data dient in verband te staan met elkaar zodat bedrijfsprocessen efficiënt zijn en analyse van relevante data actueel is. De nadruk voor de projectmanager komt sterk te liggen op het laten integreren van systemen die in containers worden ontwikkeld. Zo ontstaan er losse overzichtelijke silo’s aan software die toch kunnen combineren tot 1 geheel. Overigens geldt dit niet alleen in de volle breedte, maar ook in de diepte – het publiceren van ‘een nieuwe versie’ moet in minuten mogelijk zijn.

De tekenen zijn duidelijk – wie zich nu op de arbeidsmarkt begeeft of gaat begeven gaat een evolutie van werk meemaken. Vrijwel alle denktanks zijn het er over eens dat veel (hand)werk verdwijnt en niet meer terugkomt en dat veranderingen ‘business as usual’ worden. Dat zet de positie van de projectmanager op scherp en maakt deze in veel gevallen overbodig – toch zal er juist op strategisch niveau (heel) veel werk bijkomen, de complexiteit neemt toe, er is meer data dan ooit om op te analyseren en veranderingen die worden toegepast dienen in 1 keer goed te gaan.

Vrees jij voor je baan? Of zie je de toekomst juist rosekleurig tegemoet?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.