Excel tip: het aantal werkdagen berekenen

Eén van de belangrijkste onderdelen bij het maken van je projectplan, is het vormgeven van je planning. Wat ga je doen, hoe lang gaat dat duren, wat volgt elkaar op… En dan volgt natuurlijk ook de onvermijdelijke vraag: wie gaat dat invullen en hoeveel werkelijke tijd hebben we nu om te bereiken wat we willen? Daarom een nieuwe Excel tip: het aantal werkdagen berekenen.

Excel heeft voor het berekenen van de hoeveelheid werkdagen de functie NETWORKDAYS of NETTO.WERKDAGEN in het assortiment zitten. Deze functie berekent op basis van een start- en einddatum die je opgeeft hoeveel werkdagen er daadwerkelijk tot je beschikking zijn.

1. De “simpele” variant

Vul in cel A1 een startdatum in (01-05-2015) en in cel B1 een einddatum (01-09-2015).
In cel C1 voer je vervolgens in: NETWORKDAYS(A1;B1). Je zult zien dat het aantal werkdagen 88 is.

Excel tip 3.01

2. Rekening houden met feestdagen

Het zou te makkelijk zijn als je er hiermee was. Helaas bestaat er ook nog zoiets als feestdagen. In onderstaand voorbeeld heb ik in de cellen E1 tot en met F5 een aantal feestdagen opgevoerd. Voor Excel gaat het eigenlijk alleen om kolom F, maar het is wel fijn voor jezelf om te weten waar we het over hebben.
Als we de formule in C1 wijzigen in NETWORKDAYS(A1;B1;F1:F5), dan blijven er ineens nog maar 82 werkdagen over! Met dit derde argument in je functie wijs je dus naar het cellenbereik waar je je feestdagen hebt vermeld.

Excel tip 3.02

3. Rekening houden met roostervrije dagen

Denk je de feestdagen te hebben meegenomen, blijkt ineens dat de woensdag standaard een vrije dag is, of een dag waarom zo weinig gebeurt dat deze gebruikt wordt voor teambuilding, socializen en andere activiteiten. Daarvoor heeft Excel de functie NETWORKDAYS.INTL of NETTO.WERKDAGEN.INTL bedacht. In deze formule kun je elke dag in de week aan of uitzetten.
Voer in de cel D1 de volgende formule in: NETWORKDAYS.INTL(A1;B1;”0010011″;F1:F6).
Je ziet dat er naast de start-, einddatum en de feestdagen een extra optie in de formule is toegevoegd. Elk getal staat voor een dag, van maandag tot en met zondag. Elke 0 betekent dat het een werkdag is, elke 1 is een vrije dag. In dit voorbeeld heb ik de woensdag dus uitgeschakeld, de zaterdag en de zondag. Excel is zo intelligent om feestdagen en “uitgezonderde” dagen niet dubbel te tellen. En toen had je nog maar 70 werkdagen over.

Screen Shot 2015-04-09 at 15.44.00

Meer tips?

Met bovenstaande formules kun je het aantal werkdagen berekenen in een periode, potentieel voor meerdere personen en planningen, en ben je weer een stapje verder naar een wat meer exacte planning.

Meer tips nodig? Laat ze weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.