Excel tip: Keuzemenuutjes

Excel tips

Excel_LogoJe hebt ze vast weleens gezien: Excel sheets die je moest invullen en waarbij in bepaalde cellen een selectie menu aanwezig was. Handig, want dan kun je snel even de juiste waarde aanklikken en dat scheelt tikwerk (om over de werkelijke reden, het voorkomen van foutieve invoer, nog maar te zwijgen). Maar hoe maak je nu zo’n lijstje? Nou, via deze Excel tip: keuzemenuutjes (aka pull-down menu, aka drop-down menu).

Laten we van start gaan! Ik ga in dit formulier de “Functie” voorzien van een pulldown menu:

ExcelM1

Ik heb de cellen achter “Naam” en “Functie” alleen van een randje voorzien: dit is dus een kale sheet met alleen tekst en dus twee randjes.

1. Als eerste gaan we elders in de sheet de op te geven waarden definiëren: de brontabel. Voor het gemak doe ik dat even in Kolom D:

ExcelM2

2. Selecteer de cel(len) waarin je de pulldown wilt plaatsen: in mijn geval B5. Kies in het lint “Data” voor “Data validatie”.

ExcelM3

3.Kies in het scherm wat verschijnt voor “Lijst”. Het veld “Bron” komt tevoorschijn. Tik hier “=D3:D6” en klik OK.

ExcelM4

4. Tada! Dat is alles. Zo simpel is het om een selectie menuutje te maken in Excel:

ExcelM5

 

Menuutjes zijn erg handig in formulieren die door anderen (of jezelf) moeten worden ingevuld. Denk ook aan een risicolog in Excel waarbij elk risico volgens standaarden moet worden geclassificeerd: je voorkomt afwijkingen en je kunt op basis van deze consequente input ook formules gaan baseren op eventuele input. Handig!

Veel plezier!


 


 

Over Michel Boks

Mede-oprichter van BigDataHub en mede-eigenaar van InTellegus. ICT-regisseur, business intelligence en big data specialist en auteur op Projectsucces.nl.

Bekijk alle berichten van Michel Boks →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.