Enige tijd geleden heb ik uitgelegd hoe je draaitabellen kunt maken in Excel. Naast de “ouderwetse” filters en grafieken, is het inmiddels mogelijk om meer te doen om makkelijker door je gegevens te zoeken. Deze keer daarom als Excel tip: Slicers en Tijdlijnen.
Excel was al een zeer uitgebreid pakket, maar het begint zich steeds verder te ontwikkelen als “self-service reporting tool”. Microsoft heeft al enige versies geleden ingezien dat het steeds belangrijker wordt om makkelijker gegevens te kunnen analyseren. De functionaliteiten op dit gebied worden dus steeds breder, en Excel is niet langer meer een tool om alleen gegevens mee te verwerken.
Excel tip: Slicers en Tijdlijnen
Visueel gezien zijn er twee erg handige opties toegevoegd waarmee je je draaitabellen enorm kunt opleuken: de slicers en de tijdlijnen. Zoals de namen al zeggen worden deze hulpmiddelen gebruik om uitsneden te maken van je data (een soort filter) of om alleen data te presenteren in een bepaald tijdvak. In dit artikel maken we een simpele draaitabel en zullen deze voorzien van slicer en tijdlijn.
Stap 1: Neem de volgende tabel over. Uiteraard is dit slechts een voorbeeld, dus als je al data hebt om mee te werken, dan kun je natuurlijk ook die gebruiken.
Stap 2: Maak een draaitabel van deze tabel, bijvoorbeeld zoals deze:
Hiermee hebben we het startpunt voor onze verdere acties opgezet.
Op de volgende pagina voegen we een slicer toe.