Mocht je net bezig zijn met je ITIL examen voorbereiding dan hier een gratis ITIL Examen training. Het is een e-learning en hij is tijdelijk gratis, voor zolang als het duurt.
Gratis ITIL Examen training E-learning (tijdelijk)
>> Klik hier!
Meer over ITIL
Bron: Wikipedia.nl:
ITIL versie 3 richt zich op de complete Service Lifecycle. Daarnaast wordt een duidelijk klantgerichte benadering gehanteerd, vanuit een service en end-to-end perspectief. ITIL versie 3 is formeel gepubliceerd in 2007 en geüpdate in 2011. Deze update staat bekend als ITIL v3 Edition 2011.
De Service Lifecycle wordt opgedeeld in 5 fases, die weer onderverdeeld worden in verschillende processen:
- Service Strategy
- Financial Management (in Edition 2011: Financial Management for IT services)
- Service Portfolio Management (SPM)
- Demand Management
- Strategy Management for IT services (nieuw in Edition 2011)
- Business Relationship Management (BRM, nieuw in Edition 2011)
- Service Design
- Service Catalogue Management
- Service Level Management
- Capacity Management
- Availability Management
- IT Service Continuity Management (ITSCM)
- Information Security Management
- Supplier Management
- Design Coordination (nieuw in Edition 2011)
- Service Transition
- Transition Planning and Support
- Change Management
- Service Asset and Configuration Management
- Release and Deployment Management
- Service Validation and Testing
- Evaluation (in Edition 2011: Change Evaluation)
- Knowledge Management
- Service Operation
- Event Management
- Incident Management
- Request Fulfilment
- Problem Management
- Access Management
- Continual Service Improvement
- Seven Step Improvement Process
Service operation is de enige fase waarbinnen functies gedefineerd zijn. De vier gedefineerde functies zijn:
- Service Operation
- Service Desk
- Technical Management
- Application Management
- IT Operations Management