Hack je ochtendroutine!

Je kent ze wel: die mensen die elke ochtend heel vroeg op staan en dan al een halve dag achter de rug hebben als jouw wekker gaat. Waarschijnlijk verklaar je ze voor gek, net als veel anderen. Uitslapen is veel fijner toch? Toch heeft je ochtendroutine meer effect op je dag dan je denkt. Sander Aarts, van de Unbreakable Company en auteur van Niet te breken stuurde me van de week een e-mail met tips en dat was aanleiding voor dit artikel: Hack je ochtendroutine!

Om te beginnen mijn huidige routine: op tijd (rond 6:40 gaat de wekker) eruit, douchen, aankleden, ontbijt maken voor het gezin, lunch maken voor het gezin en mezelf en dan een bak koffie. Als er tijd over is zit er al weer verzonken in m’n telefoon tot iedereen beneden is en kijk ik vervolgens toe hoe iedereen ontbijt met waarschijnlijk nog een bak koffie (ik doe meestal Intermittent Fasting en ontbijt dus niet). En daarna kinderen naar school en/of naar werk. Niet slecht toch?

Nou het kan dus beter. Veel beter. Als mede-eigenaar van een bedrijf, vader van een gezin, partner en iemand die graag sport én ook nog tijd wil overhouden voor vrienden en hobby’s zoals gamen, blogs schrijven en airsoft is tijd zo’n beetje altijd op. En de e-mail over de ochtendroutine van Sander was geen nieuw concept voor me, maar, wel weer even een wakeup call (pun intended). Want, ergens weet ik wel dat even eerder op staan en even tijd voor mezelf hebben waardevol is. Gaan we meteen doen dus.

06:00 opstaan als je er al laat in lag, fijn?

Het begint met wat Sander ‘Planning en voorbereiding’ noemt: ik ben normaal ‘s ochtends veel tijd kwijt met eten maken zoals je net zag aan m’n huidige routine, dus het meeste doe ik nu alvast de avond er voor. Verder bedenk ik me wat ik ga doen met m’n extra ochtendtijd: een half uurtje crosstrainen en pas hier m’n schema op aan. De volgende stap is ‘Sta vroeg op’, wat logisch is, als je een ochtendroutine wilt creëren. Even voor 06:00 in mijn geval. Nog niet zo vroeg als Sander, die staat op om 4:45, aldus zijn blog. Dat is me nog even te gortig, want lig er ook niet al om 22:00 in normaliter.

6:00: Zo, wakker worden. Meteen naar m’n gym op zolder en weer terug omdat ik m’n sporthorloge vergeet. Ben gek op stats, dus meet m’n sport altijd. Uiteindelijk heb ik 45 min op de crosstrainer gestaan voor ik ga douchen. De kinderen zijn me in ene voor in de badkamer, normaal ben ik als eerste beneden maar deze keer niet. Geeft niet, want het eten staat al klaar. Ik hoef alleen ontbijt in elkaar te zetten. Koffie erbij en een sloot water – iets wat ik al deed, maar wat ook terugkomt in de lijst van tips van Sander. Deze dag ben ik alvast goed gestart!

Of het een blijvertje is weet ik nog niet. Ik ben een ochtendmens, but not by choice zeg maar. Door het werk- en gezinsleven sta ik op tijd op, maar anders zou ik liever blijven liggen tot de zon schijnt. Om dan nog vroeger op te staan dan ik al deed, tjah. Het sporten helpt wel, het is lekker om zo wakker te zijn en te weten dat je met een gerust hart op je bureaustoel kan hangen de hele dag.

Gelukkig bestaat het ‘hacken van je ochtendroutine’ niet alleen uit vroeg op staan en sporten, Sander biedt je maar liefst 7 tips om je voordeel mee te doen. Mocht je er geen genoeg van krijgen dan kun je hier nog eens 10 tips vinden voor een betere productiviteit. Ik kom er later wellicht verder op terug, ondertussen ben ik benieuwd naar jouw tips voor een betere productiviteit – je kunt ze achterlaten in de comments hieronder!

About Nigel van Houten

Mede-oprichter van BigDataHub en mede-eigenaar van InTellegus. Trackrecord in projectmanagement & (big)data. Veel interesse in redenen waarom; motivatie, sport, voeding, leiderschap. Doet aan fitness, bootcamp, hardlopen, airsoft en blogt als gast auteur op projectsucces.nl.

View all posts by Nigel van Houten →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.