Recentelijk schreef ik een artikeltje over de leugens van IT beheerders. Eén van onze leden reageerde direct door te stellen dat projectmanagers er ook wat van kunnen. En dat is natuurlijk zo – durf het eens te ontkennen 🙂 Bij dezen dus op verzoek het vervolg: de leugens van projectmanagers!
In het heetst van de strijd kunnen er behoorlijke spanningen ontstaan binnen een projectteam. Dat zijn dan ook de momenten dat de teamleden over en weer nog weleens met een leugentje voor bestwil willen strooien. En ook projectmanagers maken zich hier schuldig aan – alles natuurlijk om dat felbegeerde projectresultaat binnen tijd, budget en met de gewenste kwaliteit op te leveren. Toch?
1. Het móét <tijdstip> echt klaar zijn
Ieder project heeft een planning. En die planning hangt vaak van allerlei afhankelijkheden aan elkaar. Ook zijn projecten vaak weer een afhankelijkheid voor andere projecten of programma’s, of er zijn afdelingsmanagers die het projectresultaat nodig hebben om bepaalde verbeteringen door te voeren op hun afdeling. Maar… projectmanagers willen nog weleens roepen dat een (deel) product klaar moet zijn, want anders valt de wereld om. Uitstel is niet mogelijk, resistance is futile, dit gaat je je baan kosten, dat soort ideeën. Terwijl ze eigenlijk stiekem toch die ‘slack’ in de planning hebben opgenomen. Maar ja, hoe mooi is het voor de projectmanager als ‘ie eerder dan de opdrachtgever verwacht kan opleveren?
2. De opdrachtgever wil het (zo)
Veel projectmanagers hebben de handicap dat zij een achtergrond hebben in het vakgebied waarop ze nu projectmanager zijn. Als er discussie ontstaat over de wijze waarop iets gedaan moet worden of hoe het resultaat eruit moet zien, dan kan het zijn dat de projectmanager daar zelf ook behoorlijke stevige meningen over heeft. Mocht je horen dat iets moet op een bepaalde manier ‘omdat de opdrachtgever / klant het wil’: grote kans dat het eigenlijk stiekem de projectmanager is die denkt dat dat op dat moment de beste oplossing is.
3. Het kan niet.
Hey? Hadden we die ook niet gezien bij de leugens van IT beheerders? Nou, ook projectmanagers kunnen er wat van. De projectmanager beweegt tussen verschillende partijen en afdelingen en is daardoor in staat hetzelfde argument te gebruiken, afhankelijk van wie hij tegenover zich heeft. Want hoe vaak wil een klant iets wat complex is, veel tijd en moeite kost, terwijl het (in de ogen van de projectmanager of het team) niet zinvol is? Ook de projectmanager zal zich in dat geval schuldig maken aan diezelfde leugen. En dan maar hopen dat de klant niet doorvraagt.
4. Er is geen/onvoldoende budget
Deze is vooral voor externe leveranciers van toepassing. Veel projecten kampen met zaken die langer duren of met verrassingen die moeten worden opgevangen. De projectmanager is vaak de vertegenwoordiging van de klant, en hij zal natuurlijk alles proberen om het project te realiseren zonder om extra geld te hoeven vragen bij de opdrachtgever. Grote kans dat hij dus tegen een leverancier zal roepen dat hij helaas geen budget (meer) heeft om de opgetreden verrassing op te vangen. En hij zou het natuurlijk bijzonder op prijs stellen als het binnen de kosten van een bestaande activiteiten van die leverancier kan worden opgevangen. Dat is wel zo fijn voor de samenwerking – toch?
5. Dat zit niet in de scope
Deze komt het meest voor. Het lastigste van het maken van een goed projectplan, is het niet multi-interpretabel formuleren van de project afbakening en scope. Wat doet het project wel – en vooral: wat doet het project niet? Scope-creep is daarmee ook nog eens één van de grootste risico’s bij projecten, dus het is de projectmanager eraan gelegen om zo min mogelijk te hoeven doen voor het resultaat. Grote kans dus dat als het ook maar een beetje neigt naar het grijze gebied, hij zal beweren dat hetgeen je nu vraagt, toch echt niet in scope is van het project. Je wil het toch? Tja, dat gaat dan extra geld kosten…
Daar zijn ze dan. Een aantal leugens van projectmanagers. Net als bij de leugens van IT-beheerders geldt vooral: blijf in gesprek – vraag door, en probeer te begrijpen waarom partijen in een project roepen wat ze roepen. Wat zijn de belangen? Zijn er persoonlijke redenen? Niet altijd zijn de leugens bewust leugens, maar meer argumenten uit angst voor wat zou kunnen gebeuren. Blijf transparant en professioneel – en dan komt het uiteindelijk allemaal goed met het project!