Managen zoals Elon Musk

Strategische visie

Als je een doel hebt, werk je ergens voor. Als je een aantrekkelijk doel hebt als bedrijf trek je ook vanzelf goede mensen aan. Mensen willen een doel hebben waar ze in geloven.  Een (strategische) visie is belangrijk. Musk specifiek heeft een aantal doelen en zijn bedrijven dragen daar aan bij. Als tiener wilde hij als iets doen aan de opwarming van de aarde en het uitputten van grondstoffen van de aarde. SolarCity en Tesla dragen daaraan bij. SpaceX draagt er aan bij dat het mogelijk is om naast op aarde ook andere planeten, voor Musk Specifiek Mars, bewoonbaar te maken.

Elon Musk is ook niet bank om keuzes te maken. Hij geloofd in wat hij doet en geloofd dat je dit alleen kan doen door ergens vol voor te gaan. Hij verwacht dit ook van de mensen die voor hem werken.

People work better when they know what the goal is and why. It is important that people look forward to coming to work in the morning and enjoy working.” – Elon Musk

Vergaderen

Managen zoals Elon Musk 
 (source https://www.flickr.com/photos/163370954@N08/46339127625)

In 2018 kwam een mail naar buiten die Musk stuurde naar alle Tesla medewerkers. Nadat hij hen feliciteerde met het behalen van een gezet  doel geeft hij aan dat het uiteindelijke doel nog niet is bereikt en dat hij een aantal ideeen heeft hoe dingen efficienter kunnen. Vergaderen vind hij vaak zonde van de tijd.

Dit zijn de drie tips die Elon geeft:

  • Vermijd vergaderingen met grote groepen mensen, tenzij je zeker weet dat de grote meeting waarde heeft voor iedereen.  Zelfs dan, houd de meeting kort
  • Stop met regelmatige meetings, tenzij je iets urgents hebt te bespreken. Als het eenmaal duidelijk is dat het urgente kan worden opgelost, dienen de meetings ook te stoppen
  • Verlaat een meeting of een call als je niet van toegevoegde waarde bent. Het is niet onbeleefd om een meeting te verlaten, het is onbeleefd om iemand te laten blijven en zo zijn tijd te verdoen (pagina 5 van 6)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.