Microsoft verdubbelt de ondersteuningskosten voor Windows XP, naar $400 per werkplek. Windows XP wordt sinds april 2014 niet meer ondersteund door Microsoft – behalve voor klanten die bereid zijn hier fors voor te betalen. En deze kosten zullen dus nu nog meer toenemen. Uiteraard heeft niemand die dit leest nog Windows XP, toch?
De oude werkplekwereld – moeten upgraden
Aanstaande eigenaren van systemen of applicaties zijn zich niet bewust zijn van de levenscyclus van de middelen die zij aanschaffen. Dat de aanschaf van iets nieuws een investering vergt, wordt begrepen. Dat het onderhoud van die middelen (wederkerend) geld kost, wordt al iets minder begrepen – maar vaak schoorvoetend geaccepteerd. Maar: dat een product uiteindelijk moet worden uitgefaseerd of vervangen en dat hier ook kosten aan vast zitten, wordt vaak over het hoofd gezien.
Dat begint al bij het eerste deel: het “moeten uitfaseren of vervangen”. De meeste eigenaren zijn tevreden met wat ze hebben en voelen zich vaak gedwongen over te stappen of te migreren – niet omdat ze willen, maar omdat de techniek blijkbaar daarom vraagt. Het gevolg is dat veel systemen in de lucht worden gehouden ver buiten de levensduur die eigenlijk verwacht mag worden – met de bijbehorende kosten en (veiligheid)risico’s van dien.
Van meedenkende IT’ers naar…
Om verrassingen op Life Cycle Management gebied te voorkomen, is het van groot belang dat vooruit gekeken wordt. Zo is bijvoorbeeld op de site van Microsoft een database te vinden waarin zij per product aangeven hoe lang hun ondersteuning nog loopt. Natuurlijk heeft niet elke leverancier zo’n model, maar het is met de juiste hulp wel mogelijk een goede inschatting te maken van de levensduur.
Bij de implementatie van elk nieuw systeem zou de nieuwe eigenaar daarom al moeten nadenken over hoe lang hij denkt zijn systeem te willen gebruiken. Hij kan op die manier al direct reserveringen maken voor de vervanging van het systeem. Dit zal echter niet direct “top of mind” zijn bij de nieuwe eigenaar en het is daarom van groot belang dat hij hierbij goed geadviseerd wordt door zijn pro-actief meedenkende IT organisatie.
Zonneschijn gloort achter de cloud
Je kunt je afvragen of je je als bedrijf wilt bezighouden met aspecten als Life Cycle Management van je systemen en applicaties. Het is dan ook belangrijk om hierbij vooruit te kijken. Met de innovaties die er momenteel zijn op het gebied van Virtuele Werkplekken en bijvoorbeeld Office 365, is het mogelijk een deel van dit Life Cycle Management buiten de deur te beleggen. De leveranciers waken over de systemen die zij aanbieden en voeren veelal zelf automatisch updates door, of geven de klant de mogelijkheid dit zelf te doen zonder extra kosten. Als daarbij ook nog gekozen wordt voor een Bring Your Own Device (BYOD) principe, dan wordt ook het Life Cycle Management van het apparaat zelf bij de gebruiker belegd.
DevOps: Alles is beheer!
Key is dat dit niet langer in grote risicovolle migraties gaat, maar in kleinere iteraties. Een DevOps manier van veranderen maakt het ouderwetse ‘upgraden’ een doorlopende activiteit. Ontwikkeling als onderdeel van het reguliere beheer dus. En dus bij cloud oplossingen vaak door externe partijen, mogelijk voor zowel applicaties als de werkplek zelf.
Het eindresultaat is dat de systeemeigenaar zich geen zorgen meer hoeft te maken over het actueel blijven van zijn systemen of applicaties, maar zich meer kan richten op de zaken die er echt toe doen. En hij hoeft zich ook geen zorgen te maken over de eventueel verdubbelende kosten van onderhoud door veroudering.
Keerzijde is dat het kostenmodel omgeslagen wordt van een investeringsmodel met afschrijving naar een abonnementsvorm zonder einde.
The post Na cloud komt zonneschijn appeared first on Intellegus B.V..
Source: InTellegus