Obeya

Waar moet ik op letten bij Obeya

  1. Er zijn vaak veel projecten binnen een bedrijf en alle projecten een eigen kamer geven is nog niet zo eenvoudig. Gebruik deze tool daarom alleen wanneer het iets groots is en van toegevoegde waarde
  2. Zorg dat de gekozen ruimte voor iedereen toegankelijk is
  3. Er zijn vaak maar een paar mensen die de Obeya vullen en bijhouden. Maak hier afspraken over met het team. Open is open wat in principe betekend dat iedereen de taak heeft het bord up-to-date te houden
  4. De Obeya is geen communicatiemiddel. Wanneer iets zichtbaar is gemaakt in de kamer, is het niet automatisch duidelijk voor iedereen. Gebruik je stand-ups/Obeya talks/team talks  om eea te verduidelijken.
  5. Obeya is geen rapportage tool. Het is een samenwerkingstool.
  6. Probeer een Obeya niet perfect te maken. Wat nodig is en handig is ontwikkeld zich aan de hand van het team
  7. Obeya wordt vooral gebruikt om impediments/issues/problemen in kaart te brengen. Niet elk bedrijf vind het fijn dat dit zo ‘open’ inzichtelijk is voor iedereen.  Ook hebben veel projectleden moeite met problemen op te schrijven.  Maak hier duidelijke afspraken over. Het oplossen van problemen is een van de key succesfactoren van dit systeem.
  8. Obeya gaat er niet om aan te wijzen ‘wie schuldig is’ maar om zo snel mogelijk en efficiënt problemen te tackelen om het gezamenlijk doel te behalen.  Een veilige omgeving waarin een ieder open mag samenwerken is key.

Obeya vs Kanban

Een kanban bord is bedoeld om inzicht te krijgen in de taken en word veelal in To Do – In Progress- Done verdeeld. Een kanban kan wel een onderdeel zijn van een Obeya. Daarmee is een Obeya dus veel uitgebreider.

Hoe richt ik mijn kamer in

Er zij hele theorieën over hoe een Obeya kamer er uit zou moeten zien. Deze kan heel gestructureerd zijn, maar dat hoeft niet perse. Hier zijn een paar tips voor je ruimte

  1. Houd het simpel. Het gaat niet om de hoeveelheid aan informatie, maar om de transparantie en het inzicht.
  2. Maak het aantrekkelijk. Daag mensen uit het visueel aanspreekbaar te maken. Kies voor kleur. Er zijn kant en klare Obeya platen die je kan gebruiken, maar je kan ook zelf aan de slag.
  3. Houd de informatie in een vast ritme bij. Oftewel: zorg dat deze actueel is, bijvoorbeeld 1 keer per week. Uiteraard kan een ieder bijschrijven wanneer nodig, maar dingen zoals KPI’s, prioriteiten etc veranderen continu
  4. Gebruik de Deming circle (plan-do-check-act) als basis voor het inrichten van je ruimte en de manier waarom je de kamer bijhoud.

Gebruik jij een Obeya? Wat zijn jouw tips?

One Comment on “Obeya”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.