Het langste project waar ik ooit aan gewerkt heb was 1,5 jaar. Voor mij is dat een mooie tijd om aan een project te werken. Een project kan een paar weken zijn maar ook een paar jaar. Business projecten zijn meestal te overzien qua tijd. Maar naast mijn werk als IT project manager ben ik hobbymatig geïnteresseerd in civiele en architectuur projecten. Daar is veel van te leren. Het is vaak bijzonder indrukwekkend wat er wordt neer gezet, de planning, de voorbereiding, de afstemming en communicatie die benodigd is. En Nederland heeft enkele fantastische voorbeelden. De tijdslijnen van een civiel project zijn totaal anders dan de gemiddelde business of IT projecten. De doelen zijn ook vaak anders. Een nieuw kunststuk moet soms wel 100 jaar of langer mee kunnen gaan.
Coen tunnel
Als ik kijk naar bijvoorbeeld civiele projecten dan duren die soms 10 jaar of nog langer. Dan hebben we het uiteraard van het begin tot het einde van het daadwerkelijke project. Het idee voor dat project gaat er vaak nog aan vooraf. De tweede coentunnel is daar een mooi voorbeeld van. Al in de jaren 70 begon men te praten over een tweede coentunnel. Er heeft zelfs jaren een flyover gestaan vlak voor de coentunnel die nergens naar toe leidde. Op 7 september 2009 werd het start sein gegeven voor de bouw van de tweede Coen. Daarvoor uiteraard moesten alle plannen goedgekeurd worden, de tekeningen, de contracten etc. Op 13 mei 2013 is de tunnel in gebruik genomen. Daarmee was het project nog niet af want de oude tunnel werd gerenoveerd en uiteindelijk in 2014 in gebruik genomen. In 2016 werden de spitsstroken ook opengesteld. Nu denk je we zijn klaar. Maar als je het boek van de Coentunnelcompany bekijkt is dat het niet alleen. Ze geven aan “ Op 1 juli 2008 is gestart met de opdracht capaciteitsuitbreiding Coentunneltracé. De Coentunnel company is verantwoordelijk voor het hele project dat bijna 30 jaar zal duren, namelijk tot 2037. “
30 jaar.. hoe plan je een project van 30 jaar? ‘
Ik kan van harte aanraden om het mooie indrukwekkende boek te lezen van de Coentunnel company. De planning, voorbereiding en uitdagingen van dit project waren uniek.Elk deel project had zijn eigen tijdslijnen die strak opgevolgd worden door het volgende deelproject. Men kon niet zomaar uitgaan van kennis die er al was. Er waren technische uitdagingen die nog nooit eerder opgelost waren. Hoe daar mee omgegaan is en welke oplossingen zijn ingezet wordt beschreven in dit boek: https://issuu.com/cqreclame/docs/coen_ontwerp30x30_15/66 dat daarnaast voorzien is van fantastisch ‘achter de schermen’ beeldmateriaal.
En wat ook heel duidelijk word is dat het niet 1 project van 30 jaar met 1 grote lange planning is. Het is een einddoel dat over 30 jaar klaar moet zijn, maar waar heel veel deelprojecten onderdeel van uitmaken. De bouw van de tweede coentunnel civieltechnisch was ongeveer 3,5 jaar. Daarmee was dat gedeelte van het project afgerond. Voor die tijd waren daar het project voor de gunning, het design en na de bouw kwamen de verkeerstechnische installaties en de veiligheidsinstallaties. Daar buiten was het aanpassen van de toegangswegen van belang met over 30 bruggen en flyovers die moesten worden aangepast. Heel veel deel projecten dus. En elk project had zijn eigen tijdslijnen zodat het overzicht bewaard kan worden. Een beetje zoals het oud Hollandse gezegde: Hoe eet een muis een Olifant? In hele kleine stukjes.
DBFM
Wat is er dan nu nog te doen nu de tunnel open is, in gebruik is, goed blijkt te werken? Dit is een zeer interessante aanpak. Ze hebben bij de Coentunnel gekozen voor een DBFM model. DBFM staat voor Design, Build, Finance and Maintain. Het consortium opgericht voor deze gelegenheid is daarmee 30 jaar lang verantwoordelijk voor het gehele traject. Niet alleen de bouw en aanleg, maar ook de operatie na opening. Het behouden en onderhouden van het tracé is hier dus daadwerkelijk onderdeel van het project. Voor rijkswaterstaat was dit concept ook nieuw. Het zorgt voor een stukje continuïteit. Het doel was niet ‘de bouw van een tweede coentunnel’, het doel is een betere doorstroming op het coentunnel tracé voor de aankomende 30 jaar.
Lange termijn denken dus en niet enkel snel een project afronden. Ik denk dat we daar in sommige business en IT projecten nog best van kunnen leren om niet de oplevering als einddoel te hebben, maar het echt succesvol opereren van de oplossing.